“Obama saved the car industry”

Den amerikanska bilindustrin var nära kollaps men räddades av staten. Nu pekar siffrorna åter uppåt, men det gäller att undvika att de nya jobben försvinner till Kina. Halverade löner är ett sätt.

Raye Stansbury, 39, har snart jobbat 17 år på General Motors i Lordstown, Ohio. Idag jobbar 4 500 personer på fabriken, en siffra som kunnat vara betydligt lägre. Kanske till och med noll.
– President Obama räddade oss. Räddningspaketet var en välsignelse, säger hon.

När bilindustrin krisade gick Lordstown-fabriken ner från treskift till enkelskift.
– Alla var livrädda för att förlora sina jobb. Vad skulle vi ha gjort då? frågar hon.

General Motors är den stora arbetsgivaren i regionen. Bilindustrins kris drabbade även många andra verksamheter.
– Utan GM hade det här varit en spökstad, säger Raye Stansbury som även är fackligt aktiv i United Auto Workers (UAW).

I mitten av september anmälde USA Kina till världshandelsorganisationen WTO. Den kinesiska statens exportstöd till bilindustrin bryter mot reglerna ansåg USA – subventionerna är olagliga de ger de kinesiska tillverkarna en konkurrensfördel mot andra länder. Det var knappast en slump att anmälan kom i samband med ett valmöte i Ohio, en delstat som enligt Center for Automotive Research har drygt tolv procent av sina jobb knutna till bilindustrin.
– De kinesiska subventionerna skadar män och kvinnor som jobbar längs löpande bandet i Ohio, Michigan och i mellanvästern. Det är inte rätt, det bryter mot reglerna, och vi kommer inte att låta det fortsätta, sa Barack Obama.

(…)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Comments are closed.