Fann soundet i Seattle

Stockholmsbandet Shout out louds släpper sin nya skiva Work i slutet av februari. ETC.nu ­träffar sångaren Adam Olenius som befinner sig på en bättre plats i livet.

Under våren kommer Shout out louds att turnera i Europa och USA. Det blir smygstart på Music Hall of Williamsburg i New York första mars. Den konserten är redan slutsåld sedan några veckor tillbaka.

Varför är ni så stora i USA?
– Vår förra skiva, Our ill wills, har lite levt sitt eget liv där borta. Vi har varit med en del i filmer och TV och publiken har ökat trots att vi inte varit där på ett tag, säger bandets sångare och huvudsakliga låtskrivare Adam Olenius.

Bara ett till band har sålt ut på Music Hall i mars, tvåtredjedels-svenska Miike Snow.

Finns det fortfarande ett stort intresse för svensk musik i USA?
– Jag tror det. Och sedan kommer det mycket bra svensk musik av hög kvalitet och i olika genrer. Miike Snow som är lite poppigare, The Hives, mer experimentell dansmusik som Studio och jj. I storstäderna är det mycket svenskar på våra konserter. Det tog oss ett tag att spela bort alla au-pairer i London. Det är jätteroligt när det kommer svenskar men vi vill även hitta den inhemska publiken. När vi var i London senast kände vi att engelsmännen verkligen upptäckt oss.

 

Adam Olenius, Shout Out Louds. Bild: Johannes Frandsen

Bild: Johannes Frandsen

 

Work som släpps 24 februari är Shout out louds tredje skiva. Fokus har lagts på piano, bas och trummor, många smådetaljer är borttagna.

– Den låter kanske… omodern, på ett bra sätt. Ett mer renodlat sound, vi har inte fyllt varenda paus med något.

Förra skivan Our ill wills som kom 2007 producerades av Björn Yttling. På Work har man istället arbetat med Seattlebaserade Phil Ek som tidigare producerat bland andra Band of horses och Fleet foxes.

– Vi känner att vi alltid måste förändras. Dessutom ville vi komma bort från Stockholm ett tag. De tidigare skivorna är inspelade i Stockholm, då hade vi varit ute och turnerat så mycket och ville vara hemma. Nu har vi varit lediga ett tag, då kändes det bra att sticka iväg ett tag.

Utanför Phil Eks studio, ett ombyggt stall, tornade skogen upp sig och en liten bäck rann förbi. Fyra veckors lugn och ro i nordvästra USA gjorde att Adam Olenius och de övriga verkligen kunde koncentrera sig på jobbet med Work, vars titel syftar just på att jobba hårt och stänga ute allt annat.

– Vi hyrde ett hus i Seattle. Vi åkte till studion, sedan hem, sen gick vi till en liten bar där vi blev stammisar och sedan gick vi och lade oss. Det var ganska skönt att fokusera, att alla var med hela tiden, ingen skulle till tandläkaren eller på någon konsert.

En del av inspelningen skedde ändå i Stockholm.

– Phil Ek kom hit till Stockholm för att lägga sång. Det är något jag gillar att göra här hemma, vet inte riktigt varför. Men delvis var jag så stressad i Seattle att det inte lät så bra. Phil var ganska hård, på ett amerikanskt sätt kanske, med att allt skulle sitta perfekt och att man ska jobba med hela tagningar. Eftersom jag skriver det mesta var jag med på alla moment under inspelningen så när jag skulle sjunga var jag helt slut. Jag tror alla i bandet var lite oroliga för hur det skulle gå, haha. De försökte ge mig en massa olika mediciner, bland annat tequila för att det skulle funka.

Innan Shout out louds drog igång pluggade Adam Olenius och gitarristen Carl von Arbin grafisk design. De gör fortfarande alla omslag till skivorna. Hade det inte blivit någon musikkarriär hade det troligen blivit en fortsättning på den banan, tror sångaren.

– Samtidigt är jag helt galen i Richard Attenboroughs dokumentär Planet Earth. Jag kanske skulle ha försökt bli Richard Attenboroughs assistent. Jag har snöat in på djurdokumentärer.

Hur startade Shout out louds?
– Vi är gamla kompisar. Jag är egentligen kompis med Teds storebror men han är färgblind och tondöv så vi hade ingen användning för honom. Så jag hängde mest med lillebrorsan efter ett tag. Vi gillade varandras musiksmak och började låna skivor av varandra. Sedan startade vi helt enkelt ett band när vi var 22–23.

De andra medlemmarna droppade in en efter en. I början fanns en del osäkerhet över hur bandet egentligen skulle låta.

– Vi hade en trummaskin som bara gick i bossanovatakt, så alla låtar som vi skrev gick i just bossanovatakt. Men sedan tog vi in Erik som jag spelat med förut som trummis.
I pressreleasen till Work får vi veta att det nya soundet till viss del beror på att Adam Olenius ”befinner sig på en bättre plats i livet”.

– Det kanske inte låter så men det är en lite gladare, mer hoppfull skiva. Inte lika mycket melankoli som på förra skivan.

Varför var det så mycket melankoli på den förra?
– Livet förändras mycket när men är ute och reser. Det händer mycket. Mitt förhållande sedan länge bröts. Säkerheten i livet försvann lite när man var borta så mycket.

Vad handlar dina texter om?

– Jag skriver fortfarande om samma saker, hur det är att växa upp. Om man skriver om kärlek till exempel känner man att saker inte förändras så mycket vare sig man är 15, 25 eller 35. Mycket är ganska personligt.

FAKTA
Shout out louds
Medlemmar:
Adam Olenius, sång & gitarr
Ted Malmros, bas
Eric Edman, trummor
Bebban Stenborg,
keyboard & sång
Carl von Arbin, gitarr

 



Comments are closed.